Het verhaal van burgerinitiatieven is vaak heel inspirerend. Maar hoe breng je het goed naar buiten? Storyteller Bart Schoovaerts is er van overtuigd dat verhalen mensen vooral moeten raken. Hij deelde zijn ervaring tijdens onze derde online Tisvandoen-sessie.
Bart Schoovaerts is vormingswerker bij Avansa Oost-Brabant en initiatiefnemer van Megafoon vzw. Daarmee vertelt hij verhalen van groepen mensen die weinig gehoord worden in onze samenleving.
Met 'Straftijd' van Lieve Blancquaert bracht Avansa Oost-Brabant samen met De Rode Antraciet en het CAW de getuigenissen van gedetineerden en hun familie samen in een boek en een tentoonstelling. 'Ravage' bundelde verhalen van slachtoffers in beeld via een reeks filmpjes. Bij het project 'Schuld!' lazen mensen die in schuldbemiddeling zitten hun verhaal voor aan een publiek van deurwaarders, advocaten en hulpverleners. Voor 'Een jaar in lockdown' verzamelde Megafoon quotes van bewoners van een woonzorgcentrum om op kaartjes te drukken. Maar de verhalen waren zo sterk dat er intussen een boek uit voortvloeide. Hun volgende project draait rond verhalen van gedetineerden uit de gevangenis van Beveren.
De verscheidenheid aan projecten van Megafoon toont dat je een verhaal op veel verschillende manieren kan brengen naar een breed publiek. Voor burgerinitiatieven stipte Bart enkele belangrijke aandachtspunten aan:
Op zondag 26 september organiseren we de Tisvandoen inspiratiedag. We brengen dan zo veel mogelijk mensen samen die deel uit maken van een burgerinitiatief, zelf een project hebben opgestart of daar van dromen. We maken er een boeiende dag van vol interessante workshops en ruimte tot uitwisseling.